2024-01-26 9:30 - 11:00

  IPOL 26

Potencjał polityczny samorządowców

Moderator/rzy:

dr hab. Magdalena Mikołajczyk
Uniwersytet Wrocławski

Panel otwarty

Potencjał polityczny samorządowców

Referaty:

dr hab. Tatiana Majcherkiewicz
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej

KARIERY WOJEWÓDZKIEJ ELITY SAMORZĄDOWEJ A PRZEOBRAŻENIA WSPÓŁCZESNYCH KARIER POLITYCZNYCH

opis

Referat przedstawia profesjonalne doświadczenie polityczne osób zasiadających w zarządach województw - organach wykonawczych samorządu województw – od jesieni 1998 roku do chwili obecnej (połowy 2023 roku) . W tym okresie w zarządach zasiadały łącznie 484 osoby, w tym 84 marszałków. Postawione pytanie badawcze brzmi: jak przebiegała pełnoetatowa kariera rekrutacyjna członków regionalnej elity samorządowej? Zakładała, że w Polsce po reformie terytorialnej struktury państwa ulegają przekształceniu – podobnie jak w wielu krajach Europy – i ewoluują w kierunku systemu wielopoziomowego – powstają nowe możliwości rozwoju profesjonalnych karier politycznych. Oznacza to, że założenie o tradycyjnym przebiegu kariery nie może być w sposób niekwestionowany uznane za nadal obowiązujące. Można raczej oczekiwać, że stanie się tylko jednym z możliwych wariantów. Wyniki analiz potwierdziły różnicowanie się karier politycznych. Kariery zmieniały się też w czasie; generalnie w kolejnych kadencjach zwiększała się liczba polityków z doświadczeniem samorządowym i centralnym. Częściowe odwrócenie trendu zaobserwowano w VI kadencji. Rodzaj piastowanego stanowiska wpływał na przebieg karier; marszałkowie mieli częściej wielopoziomowe i bogatsze doświadczenie polityczne.

dr Tomasz Gajowniczek
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Sejmik wojewódzki - szczyt czy etap kariery politycznej?

opis

Przeanalizowano losy polityczne kandytatów i radnych sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego wszystkich dotychczasowych kadencji do 2023 roku włącznie. Spróbowano odpowiedzieć na pytanie czy pełnienie funkcji radnego jest docelowym etapem ich kariery i ambicji. Sprawdzono ilu radnych i kandydatów na radnych uczestniczyło w kampaniach parlamentarnych, z jakim skutkiem i czy rezygnowali z mandatu radnego aby objąć mandat poselski (bądź odwrotnie).

dr hab. Piotr Chrobak, prof.
Uniwersytet Szczeciński

prof. dr hab. Andrzej Stelmach

Kandydaci Platformy Obywatelskiej RP oraz Prawa i Sprawiedliwości na prezydentów miast w Kaliszu i Koninie. „Lokomotywy wyborcze” czy beneficjenci partyjnego szyldu?

opis

Referat dotyczy kandydatów na prezydentów miast w wyborach z lat 2002-2018 w Wielkopolsce Wschodniej. Celem referatu jest przeanalizowanie, którzy z pretendentów spełnili rolę tzw. lokomotyw wyborczych w wyborach do rad miast, a którzy swój wynik zawdzięczają szyldowi komitetu/partii z którego startowali. Analizie poddano dwie największe i najpopularniejsze w skali kraju partie:  Platformę Obywatelską RP oraz Prawo i Sprawiedliwość.

Przeanalizowano czy większym poparciem wśród wyborców cieszył się kandydat na prezydenta, czy łącznie więcej głosów otrzymywali kandydaci z danego komitetu do rady miasta? Ilu z nich zdobyło fotel prezydenta? Czy kandydaci na prezydenta rywalizowali także o mandat w radzie miasta oraz czy odnieśli sukces i jaki mieli udział w zdobytych głosach przez daną listę? Pozwoliło to zobaczyć czy decyzje władz Platformy oraz PiS, co do wyboru kandydata na prezydenta, były korzystne dla partii.

dr hab. Marzena Elżbieta Cichosz, prof.
Uniwersytet Wrocławski

Incompatibilitas versus cumul des mandats. Konsekwencje ograniczania prawa łączenia mandatów parlamentarnych z samorządowymi.

opis

Dyskusja dotycząca rozwiązań instytucjonalnych dotyczących łączenia mandatów parlamentarnych z mandatami we władzach samorządowych (także w egzekutywie) toczona jest w szeregu państw. Rozwiązania przyjęte w Polsce oparte na zasadzie incompatibilitas należą do jednych z najbardziej restrykcyjnych w państwach europejskich. Co jednak interesujące, kolejne ograniczenia dotyczące łączenia mandatów wprowadzane są bez rzetelnej analizy i uzasadnienia. Warto dodać, że wyniki badań naukowych nie potwierdzają w sposób jednoznaczny negatywnych konsekwencji związanych z wprowadzeniem możliwości cumul des mandats.